آموزشسبک زندگیسلامت

۶ فواید و کاربرد چای رزماری

طرز تهیه چای رزماری ، تداخلات دارویی بالقوه

رزماری علاوه بر کاربرد های گیاهی سنتی دارای عطر و ویژگی های آشپزی نیز است ، رزماری محصول بومی منطقه مدیترانه ای آمریکای جنوبی است ، رزماری به همراه پونه گیاهی ، نعنا ، ریحان بخشی از گیاهان خانواده Lamiaceae است ، بسیاری از افراد به دلیل عطر و طعم ، بو و مزایای سلامتی آن از چای رزماری استفاده می کنند ، در این مقاله به ۶ فایده و کاربردهای بالقوه سلامتی چای رزماری و همچنین تداخلات احتمالی دارویی و دستور تهیه آن می پردازیم.

۱. دارای ترکیبات آنتی اکسیدانی ، ضد میکروبی و ضد التهابی است

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که بدن شما را از آسیب اکسیداتیو و التهاب محافظت می کند ، که می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند سرطان ، بیماری های قلبی و دیابت نوع ۲ شود ، آنها را می توان در انواع غذاهای گیاهی مانند میوه ، سبزیجات و گیاهانی مانند رزماری یافت. چای رزماری همچنین حاوی ترکیباتی است که ممکن است خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی داشته باشد ، فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی رزماری تا حد زیادی به ترکیبات پلی فنلی آن مانند اسید رزماریک و اسید کارنوزیک نسبت داده شده است.

بخوانید، ۶ راه برای تقویت انگیزه تمرین خود

به دلیل قابلیت آنتی اکسیدانی ، از اسید رزماریک اغلب به عنوان ماده نگهدارنده طبیعی برای افزایش ماندگاری غذاهای قابل فساد استفاده می شود ، ترکیبات موجود در چای رزماری همچنین می توانند دارای خاصیت ضد میکروبی باشند ، که ممکن است به مبارزه با عفونت ها کمک کند. برگهای رزماری به دلیل اثرات ضد باکتری و بهبود زخم در طب سنتی مورد استفاده قرار می گیرند ، مطالعات همچنین اثرات رزماری و اسید کارنوزیک بر سرطان را بررسی کرده اند. آنها دریافتند که ممکن است این دو اسید خاصیت ضد توموری داشته و حتی رشد لوسمی ، پستان و سلولهای سرطانی پروستات را کند می کند.

چای رزماری حاوی ترکیباتی است که به نظر می رسد دارای اثرات آنتی اکسیدانی ، ضد التهابی و ضد میکروبی هستند. دو ترکیب مورد مطالعه در رزماری عبارتند از: اسید رزماریک و اسید کارنوسیک.

۲. ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

در صورت عدم درمان ، قند خون بالا می تواند به چشم ، قلب ، کلیه ها و سیستم عصبی شما آسیب برساند. بنابراین بسیار مهم است که افرادی که به دیابت مبتلا هستند قند خون خود را به درستی مدیریت کنند ، مطالعات نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است قند خون را کاهش دهد ، نشان می دهد که رزماری می تواند برنامه های بالقوه ای برای مدیریت قند خون بالا در بین مبتلایان به دیابت داشته باشد.

اگرچه مطالعات مربوط به چای رزماری به طور خاص فاقد است ، اما آزمایشات آزمایشگاهی روی حیوانات حاکی از این است که اسید کارنوسیک و اسید رزماریک دارای اثرات انسولین بر قند خون هستند ، برخی از مطالعات نشان می دهد که این ترکیبات می توانند باعث افزایش جذب گلوکز به سلولهای عضلانی و کاهش قند خون شوند.

چای رزماری حاوی ترکیباتی است که با اعمال اثرات انسولین و تقویت جذب گلوکز به سلولهای عضلانی ممکن است به کاهش قند خون بالا کمک کند.

۳. ممکن است روحیه و حافظه شما را بهبود بخشد

هر از گاهی تجربه استرس و اضطراب رایج است ، اگرچه مطالعات مربوط به چای رزماری به طور خاص فاقد است ، شواهد نشان می دهد که نوشیدن و استنشاق ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است به تقویت خلقی و بهبود حافظه شما کمک کند ، یک مطالعه نشان داد که مصرف ۵۰۰ میلی گرم رزماری خوراکی دو بار در روز به مدت ۱ ماه به طور قابل توجهی سطح اضطراب را کاهش داده و باعث بهبود حافظه و کیفیت خواب در بین دانشجویان می شود.

یک مطالعه ۲ ماهه دیگر در ۶۶ کارمند صنعتی اظهار داشت: افرادی که روزانه ۲ قاشق چایخوری (۴ گرم) رزماری را در ۲/۳ فنجان (۱۵۰ میلی لیتر آب) نوشیده اند ، گزارش داده اند که در مقایسه با کسانی که هیچ چیزی نمی نوشند ، کمتر احساس خستگی در کار خود می کنند.

بخوانید، انواع روش های تربیت فرزند همراه با جوانب مثبت و منفی

در حقیقت ، به نظر می رسد به راحتی بو کردن رزماری مفید است. یک مطالعه در ۲۰ جوان سالم مشاهده کرد که استنشاق رایحه رزماری به مدت ۴-۱۰ دقیقه قبل از تست ذهنی باعث افزایش غلظت ، عملکرد و خلق و خوی می شود ، از این گذشته ، یک مطالعه در ۲۰ بزرگسال سالم نشان داد که استنشاق روغن رزماری باعث تحریک فعالیت مغز و بهبود خلق و خو می شود. سطح فعالیت شرکت کنندگان ، فشار خون ، ضربان قلب و ضربان تنفس بعد از استنشاق روغن افزایش یافته است.

عصاره رزماری با ارتقاء تعادل سالم باکتریهای روده و کاهش التهاب در هیپوکامپ ، بخشی از مغز شما که با احساسات ، یادگیری و خاطرات مرتبط است ، ممکن است خلق و خوی را بهبود بخشد.

نشان داده شده است که مصرف و استنشاق ترکیبات موجود در رزماری باعث کاهش اضطراب ، تقویت خلقی و بهبود غلظت و حافظه می شود. هر دو بو و نوشیدن چای رزماری ممکن است این مزایا را ارائه دهد ، اما تحقیقات بیشتری لازم است.

۴. ممکن است سلامت مغز را پشتیبانی کند

برخی از آزمایشات روی حیوانات نشان داده اند که ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است با جلوگیری از مرگ سلولهای مغزی از سلامت مغز شما محافظت کند ، تحقیقات حیوانی نشان می دهد که رزماری حتی می تواند از بهبود شرایطی که می تواند منجر به آسیب مغزی مانند سکته مغزی شود ، پشتیبانی کند ، مطالعات دیگر نشان می دهد که رزماری ممکن است از اثرات منفی پیری مغز جلوگیری کند ، حتی یک اثر محافظتی در برابر بیماری های عصبی مانند آلزایمر نشان می دهد.

ترکیبات موجود در چای رزماری ممکن است سلامتی مغز شما را حفظ کند – هم از آسیب دیدگی و هم از اختلالات ناشی از پیری و بیماریهای عصبی.

۵. ممکن است از بینایی و سلامت چشم محافظت کند

در حالی که مطالعات مربوط به چای رزماری و سلامت چشم فاقد است ، شواهد نشان می دهد که ترکیبات خاصی در چای ممکن است به نفع چشم شما باشد ، مطالعات حیوانی نشان داده اند که اضافه کردن عصاره رزماری به سایر درمانهای خوراکی می تواند پیشرفت بیماریهای چشم وابسته به سن را کاهش دهد.

به خاطر داشته باشید که بیشتر مطالعات در مورد رزماری و سلامتی چشم از عصاره های غلیظ استفاده کرده اند و تعیین اینکه چای رزماری چه تأثیراتی دارد و همچنین اینکه چقدر به نوشیدن این مزایا نیاز دارید ، دشوار است.

با کاهش سرعت پیشرفت و شدت بیماری هایی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن ، چای رزماری ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که می تواند به شما در محافظت از بینایی شما کمک کند.

۶. سایر مزایای چای رزماری برای سلامتی

رزماری برای بسیاری موارد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است ، از دیگر مزایای احتمالی ترکیبات موجود در چای رزماری می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ممکن است از سلامت قلب بهره مند شود.  یک مطالعه حیوانی نشان داد که عصاره رزماری در نتیجه حمله قلبی خطر نارسایی قلبی را کاهش می دهد
  • ممکن است باعث هضم غذا شود. عصاره گلاب گاهی برای درمان سوء هاضمه استفاده می شود ، اما تحقیقات در مورد این استفاده فاقد است. با این حال تصور می شود که رزماری با تقویت تعادل سالم باکتری های روده و کاهش التهاب از هضم غذا پشتیبانی می کند
  • ممکن است باعث کاهش وزن شود. یک مطالعه حیوانات خاطرنشان کرد: رزماری از افزایش وزن در موشها جلوگیری می کند ، حتی آنهایی که رژیم غذایی پرچرب دارند
  • ممکن است باعث رشد مو شود. برخی ادعا می کنند استفاده از چای رزماری خانگی به عنوان شستشوی مو باعث رشد مو می شود ، برخی مطالعات حاکی از آن است که روغن یا عصاره رزماری می تواند ریزش مو را کاهش دهد اما باید روی پوست سر بمالد

اگرچه این مزایا امیدوارکننده به نظر می رسد ، تحقیقات بیشتری لازم است ، به خصوص برای تعیین اینکه چه فایده ای در نوشیدن چای رزماری دارد.

اگرچه شواهد محدود است ، چای رزماری ممکن است حاوی ترکیباتی باشد که به نفع قلب و سلامت دستگاه گوارش شما باشد ، از کاهش وزن حمایت می کند و حتی به درمان ریزش مو نیز کمک می کند. به گفته این ، تحقیقات بیشتری لازم است.

تداخلات دارویی بالقوه

مانند بسیاری از گیاهان دیگر ، برخی از افراد به دلیل تداخلات دارویی بالقوه ممکن است در مصرف چای رزماری احتیاط کنند ، برخی از داروهای دارای بیشترین خطر تعامل منفی با چای رزماری عبارتند از:

  • ضد انعقادها ، که برای رقیق شدن لخته های خون  استفاده می شود
  • مهارکننده های ACE ، که برای درمان فشار خون بالا استفاده می شوند
  • دیورتیک ها ، که به بدن کمک می کنند با افزایش ادرار از مایعات اضافی خلاص شوید
  • لیتیوم ، که برای درمان افسردگی مانیک و سایر اختلالات سلامت روان استفاده می شود

رزماری می تواند اثرات مشابه با این داروها از جمله افزایش ادرار ، اختلال در توانایی لخته شدن خون و کاهش فشار خون داشته باشد. اگر لیتیوم مصرف کنید ، اثرات دیورتیک رزماری می تواند منجر به تجمع سمی لیتیم در بدن شما شود.اگر هر کدام از این داروها را مصرف می کنید – یا داروهای دیگری را برای اهداف مشابه مصرف می کنید – بهتر است قبل از افزودن چای رزماری به رژیم غذایی خود با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود صحبت کنید.

بخوانید، بهترین زمان برای نوشیدن شیر را بشناسید

رزماری ممکن است اثراتی شبیه به برخی از داروهای خاص برای درمان فشار خون بالا ، افزایش ادرار و بهبود گردش خون داشته باشد. اگر در حال استفاده از دارو هستید ، قبل از افزودن چای رزماری به رژیم غذایی خود ، با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

طرز تهیه چای رزماری

تهیه چای رزماری در خانه بسیار آسان است و فقط به دو ماده نیاز دارد – آب و رزماری ، مراحل تهیه چای رزماری:

  1. ۱۰ اونس (۲۹۵ میلی لیتر) آب را به جوش بیاورید.
  2. ۱ قاشق چایخوری برگ شل رزماری را به آب داغ اضافه کنید. از طرف دیگر ، بسته به میزان چاشنی چای خود ، برگها را در یک قاشق چایخوری قرار داده و به مدت ۵-۱۰ دقیقه آنها را تفت دهید.
  3. برگ های رزماری را با استفاده از یک ماسوره مشبک با سوراخ های کوچک ، از آب داغ آغشته کرده و یا آنها را از دستگاه تزریق چای جدا کنید. می توانید برگهای رزماری استفاده شده را دور بریزید.
  4. چای رزماری خود را درون لیوان بریزید و لذت ببرید. در صورت تمایل می توانید شیرین کننده ای مانند شکر ، عسل یا شربت آگاو اضافه کنید.
تهیه چای رزماری در خانه روشی آسان برای کنترل قدرت و محتوای آن است. می توانید فقط با استفاده از دو ماده و یک اجاق گاز یا مایکروویو یک فنجان دم کنید.

سخن آخر

چای رزماری برخی از مزایای سلامتی قابل توجه را ارائه می دهد ، نوشیدن چای – یا حتی به سادگی استنشاق رایحه آن – ممکن است به نفع شما و سلامت مغز و چشم مفید باشد. همچنین ممکن است به جلوگیری از آسیب اکسیداتیو منجر به بیماری های مزمن بیشماری شود ، با این وجود ، مهم است که از تعامل بالقوه آن با داروهای خاص آگاهی داشته باشید ، چای رزماری را می توان با استفاده از تنها دو ماده به راحتی در خانه تهیه کرد و به خوبی در یک رژیم کلی سالم و متعادل قرار گرفت ، توجه داشته باشید که بسیاری از مطالعاتی که در بالا مورد بحث قرار گرفت ، از عصاره رزماری و روغنهای اساسی استفاده شده است ، بنابراین به سختی می توان دانست که آیا چای رزماری همان مزایای سلامتی را دارد یا خیر.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن