خواص خوراکی هاسلامت

۹ تا از مزایای شگفت انگیز پسته برای سلامتی

کمتر کسی پیدا می شود که از خوردن آجیل به خصوص پسته خود داری کند ، آجیل پسته نه تنها خوشمزه و سرگرم کننده است بلکه بسیار سالم نیز هست ، پسته ها حاوی چربی های سالم بوده و منبع خوبی از پروتئین ، فیبر و آنتی اکسیدان ها هستند ، علاوه بر این ، پسته ها حاوی چندین ماده مغذی ضروری هستند و می توانند به کاهش وزن و سلامت قلب و روده کمک کنند ، در این مقاله به مزایای سلامتی پسته می پردازیم.

مزایای شگفت انگیز پسته برای سلامتی

جالب است بدانید که مردم از ۷ هزار سال قبل از میلاد مسیح نیز پسته می خوردند ، امروزه نیز پسته در بسیاری از غذاها از جمله بستنی و دسر دیده می شود ، در ادامه به ۹ تا از مزایای سلامتی پسته می پردازیم.

۱. با مواد مغذی پر شده است

مزایای پسته برای سلامتی

همانطور که میدانید پسته بسیار مغذی هست ، ۲۸ گرم پسته که حدود ۴۹ عدد پسته است دارای موارد زیر هست:

  • کالری: ۱۵۹ گرم
  • کربوهیدرات: ۸ گرم
  • فیبر: ۳ گرم
  • پروتئین: ۶ گرم
  • چربی: ۱۳ گرم (۹۰٪ چربیهای اشباع نشده)
  • پتاسیم: ۶٪ از میزان مصرف روزانه مرجع (RDI)
  • فسفر: ۱۱٪ از RDI
  • ویتامین ب ۶: ۲۸٪ از RDI
  • تیامین: ۲۱٪ از RDI
  • مس: ۴۱٪ از RDI
  • منگنز: ۱۵٪ از RDI

پسته یکی از منابع سرشار از ویتامین ب ۶ است ، ویتامین B6 برای چندین کارکرد بدن از جمله تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین ، مولکولی که اکسیژن را در گلبولهای قرمز حمل می کند بسیار مهم است ، پسته همچنین سرشار از پتاسیم است که ۲۸ گرم حاوی پتاسیم بیشتر از نیمی از یک موز بزرگ است.

بخوانید، شخصیت نوع D چیست

۲. سرشار از آنتی اکسیدان ها است

مزایای پسته برای سلامتی

آنتی اکسیدان ها برای سلامتی شما حیاتی هستند ، آنها از آسیب سلول جلوگیری می کنند و نقش مهمی در کاهش خطر بیماری مانند سرطان دارند ، پسته حاوی آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به سایر آجیل ها و دانه های دیگر است ، یک مطالعه ۴ هفته نشان داده است که افرادی که در روز یک یا دو عدد پسته می خوردن سطح بیشتری لوتئین و γ-توکوفرول نسبت به سایر افراد دارند ، در بین آجیل ها ، پسته بیشترین مقدار لوتئین و زاكزانتین را دارد كه هر دو آنتی اکسیدانهای بسیار مهم برای سلامتی چشم هستند ، ویتامین های موجود باعث محافظت از آسیب های ناشی به چشم شما می شود.

علاوه بر این ، دو گروه از آنتی اکسیدان های فراوان موجود در پسته – پلی فنول و توکوفرول – ممکن است به محافظت در برابر سرطان و بیماری های قلبی نیز کمک کنند ، جالب اینجاست که آنتی اکسیدان موجود در پسته در معده بسیار قابل دسترسی است. بنابراین ، بیشتر در هنگام هضم جذب می شوند.

۳. کالری کم و در عین حال پروتئین بالایی دارد

مزایای پسته برای سلامتی

در حالی که خوردن آجیل فواید سلامتی زیادی دارد ، اما به طور معمول کالری بالایی دارند ، خوشبختانه پسته جزو آجیل های کم کالری است ، یک اونس (۲۸ گرم) پسته حاوی ۱۵۹ کالری است ، پسته  ها همچنین نسبت بالاتری از اسیدهای آمینه ضروری – بلوک های ساختاری پروتئین – نسبت به سایر آجیل ها دارند ، این اسیدهای آمینه به دلیل اینکه بدن شما قادر به ساختن آنها نیست ، ضروری تلقی می شوند ، بنابراین باید آنها را از رژیم غذایی خود دریافت کنید ، در ضمن ، سایر اسیدهای آمینه نیز نیمه ضروری به حساب می آیند ، به این معنی که بسته به سلامتی فرد دارد ، ممکن است در برخی شرایط خاص ضروری باشند.

یکی از این اسیدهای آمینه نیمه ضروری L-arginine است که ۲٪ از اسیدهای آمینه موجود در پسته را تشکیل می دهد. این ماده در بدن به اکسید نیتریک تبدیل شده است ، ترکیبی که باعث رقیق شدن رگ های خونی شما می شود و به جریان خون کمک می کند.

پسته حاوی کالری و پروتئین بیشتری نسبت به سایر آجیلها است. همچنین میزان اسید آمینه ضروری آنها نسبت به سایر آجیل ها بیشتر است.

۴. پسته ممکن است به کاهش وزن نیز کمک کند

مزایای پسته برای سلامتی

پسته علیرغم اینکه یک غذای پر انرژی است ، یکی از غذاهای مناسب برای کاهش وزن است ، در حالی که مطالعات اندکی در مورد تأثیرات پسته بر وزن بررسی شده است ، اما موارد موجود امیدوارکننده است ، پسته سرشار از فیبر و پروتئین است ، که هر دو احساس پر بودن را افزایش می دهند و به شما در  غذا  نخوردن کمک می کنند ، در یک برنامه کاهش وزن ۱۲ هفته ای ، کسانی که روزانه ۱.۹ اونس (۵۳ گرم) پسته به عنوان میان وعده عصرانه میل می کردند ، دو برابر کاهش در شاخص توده بدنی داشتند.

بخوانید، ۵ تا از بهترین چای هایی که به شما کمک می کند بخوابید

علاوه بر این ، یک مطالعه ۲۴ هفته دیگر در افراد با وزن اضافی نشان داد افرادی که ۲۰٪ کالری از پسته مصرف می کردند ۰.۶ اینچ (۱.۵ سانتی متر) بیشتر از خط کمر خود را نسبت به افرادی که پسته نمی خورند از دست دادند ، یکی از عوامل موثر در کاهش وزن پسته این است که ممکن است میزان چربی آنها به طور کامل جذب نشود ، در حقیقت ، مطالعات نشانگر سوء جذب چربی ها از آجیل است. این بدان دلیل است که بخشی از محتوای چربی آنها درون دیواره سلولی آنها گیر کرده و از هضم آن در روده جلوگیری می کند ، یک مطالعه نشان داد افرادی که پسته درون پوسته می خورند ، نسبت به افرادی که پسته های پوسته پوسته می خورند ، ۴۱٪ کالری کمتری مصرف کرده اند.

خوردن آجیل پسته ممکن است به کاهش وزن کمک کند. پسته های داخل پوسته به خصوص مفید هستند ، زیرا باعث تقویت غذا می شوند.

۵. پسته باکتری های سالم روده را ترویج می کند

مزایای پسته برای سلامتی

پسته از نظر فیبر سرشار است و یک وعده آن حاوی ۳ گرم فیبر است ، فیبرها از طریق دستگاه گوارش شما غالباً غیر قابل هضم هستند و بعضی از انواع فیبرها توسط باکتریهای خوب موجود در روده شما هضم می شوند و به عنوان پروبیوتیک عمل می کنند ، باکتری های روده سپس فیبر را تخمیر کرده و آن را به اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه تبدیل می کنند ، که ممکن است چندین فایده برای سلامتی از جمله کاهش خطر ابتلا به اختلالات گوارشی ، سرطان و بیماری های قلبی داشته باشد ، بوتیرات شاید مفیدترین این اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه باشد ، تحقیقات نشان داده است که خوردن پسته باعث افزایش تعداد باکتریهای بوتیرات در روده به میزان بیشتری از خوردن بادام می شود.

پسته فیبر سرشار است ، که برای باکتری های روده شما مفید است. خوردن پسته ممکن است تعداد باکتری هایی که اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه مفید مانند بوتیرات تولید می کنند را افزایش دهد.

۶. پسته ممکن است کلسترول و فشار خون را کاهش دهد

مزایای پسته برای سلامتی

پسته ممکن است به طرق مختلف خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش دهد ، علاوه بر داشتن آنتی اکسیدان زیاد ، پسته ممکن است کلسترول خون را کاهش داده و فشار خون را بهبود بخشد ، بنابراین خطر بیماری قلبی شما را کاهش می دهد ، در حقیقت ، چندین مطالعه اثرات کاهش دهنده کلسترول پسته را نشان داده اند ، بسیاری از مطالعات در مورد پسته و چربی خون با جایگزینی بخشی از کالری ها در رژیم غذایی با پسته انجام می شود. تا ۶۷٪ از این مطالعات کاهش کلسترول در کل و LDL (بد) و افزایش در کلسترول HDL (خوب) را نشان داده اند ، در همین حال ، در هیچ یک از این مطالعات مشاهده نشد که خوردن پسته به پروفایل چربی خون آسیب می زند.

در یک مطالعه ۴ هفته ای در افراد مبتلا به کلسترول بالای LDL ، شرکت کنندگان ۱۰ درصد کالری روزانه خود را از پسته مصرف می کنند ، این مطالعه نشان داد که رژیم غذایی ۹ درصد کلسترول LDL را کاهش می دهد. علاوه بر این ، رژیم غذایی متشکل از ۲۰٪ کالری پسته ، کلسترول LDL را ۱۲٪ کاهش داده است ، در یک مطالعه دیگر ، ۳۲ مرد به مدت ۴ هفته رژیم غذایی مدیترانه ای را دنبال کردند. سپس پسته ها به جای مقدار چربی اشباع نشده اش به آن رژیم اضافه شدند و درمجموع حدود ۲۰٪ از کالری دریافتی روزانه آنها از پسته تامین می شد ، بعد از گذشت ۴ هفته از رژیم غذایی ، آنها ۲۳٪ كاهش كلسترول LDL ، كاهش ۲۱٪ كلسترول كل و ۱۴٪ كاهش در تری گلیسیرید را تجربه كردند.

علاوه بر این ، به نظر می رسد پسته فشار خون را بیش از سایر آجیل ها کاهش می دهد ، با بررسی ۲۱ مطالعه ، مشخص شد که خوردن پسته باعث کاهش فشار خون نیز می شود.

مطالعات نشان می دهد که خوردن پسته ممکن است به کاهش کلسترول خون کمک کند. همچنین ممکن است فشار خون را بیش از سایر آجیل ها کاهش دهد.

۷. پسته ممکن است سلامت رگ های خونی را ارتقا بخشد

مزایای پسته برای سلامتی

اندوتلیوم پوشش داخلی رگهای خونی است ، مهم است که به درستی کار کند ، زیرا اختلال عملکرد اندوتلیال یک عامل خطر برای بیماری های قلبی است ، وظیفه انتلیوم گشاد کردن عروق وسیع تر یا گشاد کننده رگ های خونی است. اختلال عملکرد اندوتلیال با کاهش عروق کاهش می یابد ، که باعث کاهش جریان خون می شود ، اکسید نیتریک ترکیبی است که نقش مهمی در گشاد شدن عروق دارد. با سیگنال کردن سلولهای صاف در اندوتلیوم باعث آرامش عروق خونی می شود ،  پسته منبع بسیار خوبی از اسید آمینه L-arginine است ، که در بدن به اکسید نیتریک تبدیل می شود. بنابراین ، این آجیل های ریز ممکن است نقش مهمی در ارتقاء سلامت رگ های خونی داشته باشند.

بخوانید، چگونه می توان کنترل خود را بهبود بخشید

یک مطالعه در ۴۲ بیمار که به مدت ۳ ماه ۱.۵ اونس (۴۰ گرم) پسته در روز مصرف کرده اند ، نشان دهنده پیشرفت در نشانگرهای عملکرد اندوتلیال و سفتی عروقی است ، در یک مطالعه ۴ هفته ای دیگر ، ۳۲ جوان سالم رژیم غذایی متشکل از ۲۰٪ کالری حاصل از پسته را مصرف کرده اند ، عملكرد عروق وابسته به اندوتليوم ۳۰٪ در مقايسه با زماني كه رژيم مديترانه اي را دنبال مي كنند بهبود يافته است ، گردش خون مناسب برای بسیاری از کارکردهای بدن از جمله عملکرد نعوظ از اهمیت زیادی برخوردار است.

در یک مطالعه ، مردان با اختلال نعوظ بعد از خوردن ۳/۵ اونس (۱۰۰ گرم) پسته در روز به مدت ۳ هفته ، بهبودی ۵۰ درصدی در پارامترهای عملکرد نعوظ را تجربه کردند ، گفته می شود ، یک وعده ۱۰۰ گرم پسته بسیار مقوی است و حاوی حدود ۵۵۷ کالری است.

آجیل پسته ممکن است نقش مهمی در ارتقاء سلامت رگ های خونی داشته باشد. دلیل آن این است که آنها سرشار از L-arginine هستند ، که در صورت تبدیل شدن به اکسید نیتریک ، به رقیق شدن رگ های خونی شما کمک می کند.

۸. پسته ممکن است به کاهش قند خون کمک کند

مزایای پسته برای سلامتی

با وجود داشتن کربوهیدرات بالاتر از اکثر آجیل ها ، پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است ، به این معنی که باعث ایجاد قند خون زیاد نمی شود ، شاید جای تعجب نداشته باشد ، مطالعات نشان داده اند که خوردن پسته می تواند به افزایش سطح قند خون سالم کمک کند ، یک مطالعه نشان داد که وقتی ۲ اونس (۵۶ گرم) پسته به یک رژیم غذایی غنی از کربوهیدرات اضافه شد ، پاسخ قند خون افراد سالم پس از غذا ۲۰ تا ۳۰ درصد کاهش یافت.

در یک مطالعه ۱۲ هفته ای دیگر ، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ پس از خوردن ۰.۹ اونس (۲۵ گرم) پسته به عنوان میان وعده دو بار در روز ، ۹٪ از قند ناشتا را کاهش دادند ، علاوه بر اینکه پسته سرشار از فیبر و چربی های سالم است ، آجیل پسته سرشار از آنتی اکسیدان ها ، کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی است که همگی برای کنترل قند خون مفید هستند ، بنابراین ، صرفاً اضافه کردن پسته به رژیم غذایی شما ممکن است در طولانی مدت به مدیریت قند خون کمک کند.

پسته از شاخص گلیسمی پایینی برخوردار است ، که می تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

۹. خوشمزه و سرگرم کننده است

از پسته به روش های مختلفی می توان استفاده کرد ، از جمله این موارد می توان به عنوان میان وعده ، چاشنی سالاد یا پرتقال پیتزا یا حتی در پخت ، اضافه کردن رنگ سبز زیبا یا بنفش به دسرها و غذاهای مختلف اشاره کرد ، در بعضی از دسرهای خوشمزه نیز می توان از پسته استفاده کرد ، حتی می توانید آب آنها را روی ماهی پخته شده مورد علاقه خود بپاشید ، آنها را به دانه صبحانه خود اضافه کنید ، یا پوسته دسر خود را درست کنید ، و در آخر اینکه ، از پسته به تنهایی می توان به عنوان یک میان وعده مناسب ، خوشمزه و سالم لذت برد.

علاوه بر این که یک میان وعده عالی است ، از پسته می توان در پخت و پز و پخت و پز استفاده کرد و رنگ سبز یا بنفش را به ظروف مختلف اضافه کرد.

جمع بندی

پسته منبع عالی چربی های سالم ، فیبر ، پروتئین ، آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین B6 و تیامین است ، اثرات سلامتی آنها ممکن است شامل کاهش وزن ، کاهش کلسترول و قند خون و بهبود سلامت روده ، چشم و رگ ها باشد ، علاوه بر این ، آنها خوشمزه ، همه کاره و سرگرم کننده برای غذا خوردن هستند. برای اکثر افراد ، از جمله پسته در رژیم غذایی خود ، یک راه عالی برای بهبود سلامت عمومی است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن