بیماری هاسلامت

بهترین رژیم غذایی برای کم کاری تیروئید

غذاهایی که باید بخورید ، غذا هایی که باید نخورید

کم کاری تیروئید شرایطی است که بدن به اندازه کافی هورمونهای تیروئید را ایجاد نمی کند ، هورمون های تیروئید به کنترل رشد ، ترمیم سلول ها و سوخت و ساز بدن کمک می کند. در نتیجه ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است در میان بسیاری از علائم دیگر دچار خستگی ، ریزش مو ، افزایش وزن ، احساس سرماخوردگی و احساس افتادگی شوند ، کم کاری تیروئید ۱ تا ۲٪ از افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد و ده برابر بیشتر از مردان در زنان تأثیر دارد ، غذاها به تنهایی کم کاری تیروئید را درمان نمی کنند. با این حال ، ترکیبی از مواد مغذی و داروهای مناسب می تواند به بازگرداندن عملکرد تیروئید و به حداقل رساندن علائم شما کمک کند ، در این مقاله به بهترین رژیم برای کم کاری تیروئید ، از جمله غذاهایی که باید از آنها بخورید و از مصرف آنها پرهیز کنید – به طور کلی ، براساس تحقیقات می پردازیم.

کم کاری تیروئید چیست؟

غده تیروئید یک غده کوچک و پروانه ای شکل است که در نزدیکی پایه گردن شما قرار دارد ، این هورمونهای تیروئید را که تقریباً بر هر سلول بدن شما تأثیر می گذارد ، ایجاد و ذخیره می کند ، هنگامی که غده تیروئید سیگنالی به نام هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) دریافت می کند ، هورمون های تیروئید را در جریان خون آزاد می کند. این سیگنال از غده هیپوفیز ، غده کوچکی که در پایه مغز شما پیدا می شود ، ارسال می شود ، هنگامی که سطح هورمون تیروئید کم است ، گاهی اوقات ، غده تیروئید هورمونهای تیروئید را آزاد نمی کند ، حتی اگر TSH زیادی وجود داشته باشد. به این حالت کم کاری تیروئید و رایج ترین نوع کم کاری تیروئید گفته می شود.

تقریباً ۹۰٪ از کم کاری تیروئید اولیه ناشی از تیروئیدیت هاشیموتو است ، یک بیماری خود ایمنی که در آن سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه به غده تیروئید شما حمله می کند ، سایر علل کم کاری تیروئید اولیه کمبود ید ، یک اختلال ژنتیکی ، مصرف داروهای خاص و جراحی هایی است که بخشی از تیروئید را از بین می برد ، در موارد دیگر ، غده تیروئید TSH به اندازه کافی دریافت نمی کند. این اتفاق می افتد که غده هیپوفیز به درستی کار نکند و به آن کم کاری تیروئید ثانویه گفته می شود ، هورمونهای تیروئید بسیار مهم هستند. آنها به کنترل رشد ، ترمیم سلول ها و سوخت و ساز بدن کمک می کنند – فرایندی که بدن شما آنچه را که می خورید به انرژی تبدیل می کند ، متابولیسم شما بر دمای بدن شما تأثیر می گذارد و به چه میزان کالری می سوزانید. به همین دلیل است که افراد مبتلا به کم کاری تیروئید اغلب سرد و خسته می شوند و ممکن است به راحتی وزن خود را افزایش دهند.

کم کاری تیروئید شرایطی است که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید را ایجاد نمی کند. از آنجا که هورمون تیروئید برای رشد ، ترمیم و سوخت و ساز بدن بسیار مهم است ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید ممکن است اغلب احساس سرما و خستگی کنند و ممکن است به راحتی وزن خود را افزایش دهند.

کم کاری تیروئید چگونه بر متابولیسم شما تأثیر می گذارد؟

هورمون تیروئید به کنترل سرعت متابولیسم شما کمک می کند. هر چه متابولیسم شما سریعتر باشد ، کالری بیشتری در هنگام استراحت کالری بیشتری می سوزاند ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید هورمون تیروئید کمتری ایجاد می کنند. این بدان معنی است که آنها یک متابولیسم کندتر دارند و در هنگام استراحت کالری کمتری می سوزانند ، داشتن متابولیسم آهسته با چندین خطرات سلامتی همراه است. ممکن است شما را خسته کند ، سطح کلسترول خون را افزایش داده و کاهش وزن را برای شما سخت تر کند.

بخوانید، بهترین زمان برای نوشیدن شیر را بشناسید

اگر حفظ وزن خود را با کم کاری تیروئید مشکل دارید ، سعی کنید قلبی با شدت متوسط ​​یا زیاد انجام دهید. این شامل تمریناتی مانند قدم زدن سریع ، دویدن ، پیاده روی و قایقرانی است ، تحقیقات نشان می دهد ورزش هوازی با شدت متوسط ​​تا زیاد ممکن است به تقویت سطح هورمون تیروئید شما کمک کند. به نوبه خود ، این ممکن است به سرعت بخشیدن به متابولیسم شما کمک کند ، افراد مبتلا به کم کاری تیروئید نیز ممکن است از افزایش مصرف پروتئین خود بهره مند شوند. تحقیقات نشان می دهد رژیم های غذایی با پروتئین بالاتر به افزایش میزان متابولیسم شما کمک می کنند.

افراد مبتلا به کم کاری تیروئید معمولاً متابولیسم کندتری دارند. تحقیقات نشان می دهد ورزش هوازی می تواند به تقویت سطح هورمون تیروئید کمک کند. علاوه بر این ، خوردن پروتئین بیشتر ممکن است به تقویت متابولیسم شما کمک کند.

کدام مواد مغذی برای کم کاری تیروئید مفید مهم هست؟

چندین ماده مغذی برای سلامتی مطلوب تیروئید مهم هستند:

ید

ید یک ماده معدنی ضروری است که برای تهیه هورمونهای تیروئید مورد نیاز است. بنابراین ، افراد مبتلا به کمبود ید ممکن است در معرض کم کاری تیروئید باشند ، کمبود ید بسیار رایج است و تقریباً یک سوم از جمعیت جهان را درگیر می کند. با این حال ، این افراد در کشورهای توسعه یافته مانند ایالات متحده ، که در آن نمک یددار و غذاهای دریایی غنی از ید به طور گسترده ای موجود است ، کمتر دیده می شود.

اگر کمبود ید دارید ، در نظر بگیرید نمک سفره ید دار را به وعده های غذایی خود اضافه کنید یا غذاهای غنی از ید مانند جلبک دریایی ، ماهی ، لبنیات و تخم مرغ میل کنید ، مکمل های ید غیر ضروری هستند ، زیرا می توانید مقدار زیادی ید از رژیم غذایی خود دریافت کنید. برخی از مطالعات همچنین نشان داده اند که دریافت بیش از حد از این ماده معدنی ممکن است به غده تیروئید آسیب برساند.

سلنیوم

سلنیوم به “فعال کردن” هورمونهای تیروئید کمک می کند تا از بدن استفاده شود ، این ماده معدنی ضروری همچنین فواید آنتی اکسیدانی دارد ، به این معنی که ممکن است غده تیروئید را از آسیب مولکول هایی به نام رادیکال های آزاد محافظت کند ، افزودن غذاهای سرشار از سلنیوم به رژیم غذایی شما یک روش عالی برای تقویت سطح سلنیوم است. این شامل آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و حبوبات برزیل است ، با این حال ، از مصرف مکمل سلنیوم خودداری کنید ، مگر اینکه توسط ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی توصیه شود. مکمل ها دوزهای زیادی را فراهم می کنند و سلنیوم ممکن است در مقادیر زیادی سمی باشد.

زینک

مانند سلنیم ، روی به بدن کمک می کند تا هورمونهای تیروئید را فعال کند ، مطالعات همچنین نشان می دهد که روی ممکن است بدن را در تنظیم TSH کمک کند ، هورمونی که به غده تیروئید می گوید هورمونهای تیروئید را آزاد کند ، کمبود روی در کشورهای توسعه یافته نادر است ، زیرا روی در تهیه مواد غذایی فراوان است ، با این وجود ، اگر دچار کم کاری تیروئید هستید ، باید به خوردن غذاهای سرشار از روی مانند صدف و سایر صدف ، گوشت گاو و مرغ بپردازید.

تحقیقات نشان می دهد که ید ، سلنیوم و روی به ویژه برای مبتلایان به کم کاری تیروئید مفید است. با این حال ، بهتر است از مکمل های ید و سلنیوم خودداری کنید ، مگر اینکه ارائه دهنده خدمات درمانی شما به شما توصیه کند که آنها را مصرف کنید.

کدام مواد مغذی برای کم کاری تیروئید مضر هست؟

چندین ماده مغذی ممکن است به سلامتی مبتلایان به کم کاری تیروئید آسیب برساند:

بخوانید، ۶ فواید و کاربرد چای رزماری

گیتروژن ها

گیتروژن ها ترکیباتی هستند که ممکن است در عملکرد طبیعی غده تیروئید اختلال ایجاد کنند ، آنها نام خود را از اصطلاح گواتر دریافت می کنند ، که یک غده تیروئید بزرگ شده است که ممکن است با کم کاری تیروئید ایجاد شود ، با کمال تعجب ، بسیاری از غذاهای معمول حاوی گوگردها هستند ، از جمله:

  • غذا های دارای سویا
  • سبزیجات
  • میوه ها و گیاهان دارای نشاسته
  • آجیل و دانه ها

در تئوری ، مبتلایان به کم کاری تیروئید باید از گوگردها اجتناب کنند. با این حال ، این به نظر می رسد که فقط برای افرادی که کمبود ید دارند یا مقادیر زیادی گواتر را مصرف می کنند ، همچنین ، پخت و پز غذاهای دارای گوگرد ممکن است این ترکیبات را غیرفعال کند ، یکی از استثنای غذاهای فوق ، ارزن مروارید است. برخی مطالعات نشان داده اند که ارزن مروارید ممکن است در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کند ، حتی اگر کمبود ید نداشته باشید.

مواد غذایی که ممکن است بر عملکرد تیروئید تأثیر بگذارد شامل گوگردها هستند.

غذا هایی که باید نخورید

خوشبختانه ، در صورت کم کاری تیروئید لازم نیست از بسیاری از غذاها پرهیز کنید ، با این حال ، غذاهایی که حاوی گواتر هستند باید در حد متوسط ​​خورده شوند و به طور ایده آل طبخ شوند ، همچنین باید از خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده پرهیز کنید ، زیرا آنها معمولاً کالری زیادی دارند. در صورت کم کاری تیروئید ، این مشکل می تواند مشکل ایجاد کند ، زیرا ممکن است به راحتی وزن خود را افزایش دهید ، در اینجا لیستی از غذاها و مکمل هایی که باید از آنها پرهیز کنید:

  • ارزن: انواع مختلف
  • فست فود: هات داگ ، کیک ، و غیره
  • مکمل ها: مصرف کافی سلنیم و ید برای سلامتی تیروئید ضروری است ، اما دریافت بیش از حد از هر دو ممکن است باعث آسیب شود. فقط در صورتی که ارائه دهنده خدمات درمانی به شما دستورالعمل انجام این کار را داده باشد ، با سلنیم و ید مکمل کنید.

در اینجا لیستی از غذاهایی که می توانید با اعتدال مصرف کنید. این مواد غذایی حاوی گوگردها هستند یا در صورت مصرف مقدار زیادی از آنها تحریک کننده شناخته می شوند.

  • غذاهای مبتنی بر سویا: توفو ، تمپه ، لوبیا ادمام ، شیر سویا و غیره.
  • سبزیجات صلیبی: کلم بروکلی ، کلم ، اسفناج ، کلم و غیره
  • میوه های خاصی: هلو ، گلابی و توت فرنگی
  • نوشیدنی ها: قهوه ، چای سبز و الکل – این نوشیدنی ها ممکن است غده تیروئید شما را تحریک کنند
مبتلایان به کم کاری تیروئید باید از ارزن ، غذاهای فرآوری شده و مکمل هایی مانند سلنیوم و روی خودداری کنند (مگر اینکه یک ارائه دهنده خدمات بهداشتی به شما توصیه کند که از آنها استفاده کنید). غذاهایی که حاوی گیتروژن هستند به مقدار متوسط ​​خوب هستند مگر اینکه باعث ناراحتی شوند.

غذا هایی که خوردن آن ها مشکلی ندارد

گزینه های غذایی زیادی برای افراد مبتلا به کم کاری تیروئید وجود دارد ، از جمله:

  • تخم مرغ: تخم مرغ کامل بهترین است ، به عنوان بسیاری از ید و سلنیوم آنها در زرده وجود دارد ، در حالی که سفیده ها پر از پروتئین هستند
  • گوشت: همه گوشت ها از جمله گوشت گوسفند ، گوشت گاو ، مرغ و غیره
  • ماهی: همه غذاهای دریایی از جمله ماهی سالمون ، ماهی تن ، حلیم ، میگو و غیره.
  • سبزیجات: همه سبزیجات – سبزیجات گل صدف دار هستند که به مقدار متوسط ​​و به خصوص هنگام پخت خوردن خوب هستند
  • میوه ها: سایر میوه ها ، از جمله انواع توت ها ، موز ، پرتقال ، گوجه فرنگی و غیره
  • دانه و دانه های فاقد گلوتن: برنج ، گندم سیاه ، quinoa ، دانه چیا و دانه کتان
  • لبنیات: کلیه محصولات لبنی از جمله شیر ، پنیر ، ماست و غیره
  • نوشیدنی ها: آب و سایر نوشیدنی های بدون کافئین

مبتلایان به کم کاری تیروئید باید رژیم غذایی بر اساس سبزیجات ، میوه ها و گوشت های بدون چربی میل کنند. آنها کالری کمی دارند و بسیار پر هستند ، که ممکن است به جلوگیری از افزایش وزن کمک کند.

بخوانید، ویتامین F چیست؟ موارد استفاده ، مزایا و لیست مواد غذایی

مبتلایان به کم کاری تیروئید گزینه های غذایی بسیار زیادی از جمله تخم مرغ ، گوشت ، ماهی ، بیشتر میوه ها و سبزیجات ، غلات و دانه های بدون گلوتن ، همه محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین وجود دارد.

سخن آخر

کم کاری تیروئید یا تیروئید کم تحرک ، یک مشکل بهداشتی است که ۱-۲٪ افراد در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می دهد ، این بیماری می تواند علائمی مانند خستگی ، افزایش وزن و احساس سرماخوردگی را در بین سایر موارد ایجاد کند ، خوشبختانه ، خوردن مواد مغذی مناسب و استفاده از داروها ممکن است به کاهش علائم و بهبود عملکرد تیروئید شما کمک کند ، مواد مغذی که برای تیروئید شما عالی هستند ، ید ، سلنیوم و روی هستند ، پیروی از یک رژیم غذایی دوستانه تیروئید می تواند علائم شما را به حداقل برساند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. این غذا خوردن غذاهای کامل ، غیر فرآوری شده و پروتئین لاغر را تشویق می کند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن